BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, June 20, 2010

CUSTARD RAISIN ROLLS




75 gm tepung roti
75 gm tepung gandum
1tsp yis kering
60 gm susu segar
1/2 biji telur
30 gm gula pasir
25 gm mentega


Bahan2 Custard

1 sudu besar tepung custard
1/2 sudu besar gula pasir
85 gm susu segar
10 gm mentega
1tsp esen vanila

50 gm raisins
1/2 biji telur untuk sapu


Cara Buat Custard

Campur semua bahan dan masak atas api yang perlahan sehingga likat.


Cara Membuat Doh

-Masukkan semua bahan roti ke dalam mix bowl dan kacau sebati.
-Uli sehingga menjadi doh yang lembut- biarkan 2x ganda, tutup doh dengan plastik, biarkan selama 45 minit- 1 jam.
-Tumbuk2 doh untuk membuang angin dan rehatkan selama 15 minit lagi.
-Canai menjadi bentuk 'oblong'
-Sapu custard ke atas doh yg sudah dicanai dan taburkan raisins, gulung doh, potong doh setebal 1/2 inci.
-Masukkan ke dalam acuan muffin dan bakar selama 15 minit pada suhu 180'c.
-Setelah masak bolehlah hias dengan snow sugar jika suka.

Selamat mencuba.....

Selamat hari bapa untuk semua bapa2 di dunia ni. Hari ni anak perempuan teruja nak hidangkan sesuatu untuk papa mereka. Kami pun mencuba resepi baru...buat roti...emm...memang sedap
walaupun nampak simple je. Papa dia orang agak berselera makan..habis 3 ketul....puas hati sikakak yang begitu bersemangat menghias roti untuk dihidangkan semperna hari bapa....
Sesiapa nak cuba bolehlah....senang sangat.

Friday, June 18, 2010

SAMOSA TERENGGANU




Samosa Terengganu


Doh

1/2 kg tepung gandum
2 tsp garam
3 sudu besar planta
Air panas suam secukupnya


Inti samosa

1/2kg ikan kembong/sardin - direbus dan ambil isinya sahaja
2 mangkuk santan - sederhana pekat
1/2 mangkuk kelapa parut - ambil putih shj
4 ulas bawang merah - dimesin halus
1/2 inci halia - dimesin halus
sedikit halba
garam dan serbuk perasa (secukup rasa)
gula (secukup rasa)

Cara-cara

Doh

Campurkan kesemua bahan kecuali air panas, gaulkan planta bersama tepung biar rata, masukkan air panas sedikit demi sedikit dan gaul menggunakan senduk kayu. Bila agak rata uli menggunakan tangan sehingga doh menjadi lembut. Sedia untuk di canai, ukuran samosa ikut sesuka hati anda.


Inti


Hancurkan isi ikan yang telah direbus, masukkan kedalam kuali, masukkan santan, bawang,halia yang telah di mesin serta kelapa parut tadi.. masukkan garam, gula dan perisa (jika suka). sentiasa kacau sehingga bahan menjadi agak kekeringan. Akhir sekali taburkan halba. Siap untuk dimasukkan ke dalam doh yang telah dicanai.


Salam.....

Dah lama tak menjengah ke dapurku ini...boring-boring duk buat kuih untuk tempahan, teringin lak nak makan samosa terengganu. Nak balik kg semata-mata nak makan samosa tak berbaloi lak. Beberapa hari lepas aku gan anak-anak buat laksam...lupa lak nak snap pic laksam tu, takpe la lain kali buat lagi. Kat sini aku nak kongsi resepi samosa (orang ganu panggil tumosa) gan kawan-kawan, resepi ni belajar gan arwah mak dulu. Kalau ada kawan-kawan nak tempah pun boleh gak.......10 biji RM 3.00 sahaja, tapi tempah awal sikit la......yang mana nak cuba buat tu silakan lah. Semoga berjaya...