BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, June 18, 2010

SAMOSA TERENGGANU




Samosa Terengganu


Doh

1/2 kg tepung gandum
2 tsp garam
3 sudu besar planta
Air panas suam secukupnya


Inti samosa

1/2kg ikan kembong/sardin - direbus dan ambil isinya sahaja
2 mangkuk santan - sederhana pekat
1/2 mangkuk kelapa parut - ambil putih shj
4 ulas bawang merah - dimesin halus
1/2 inci halia - dimesin halus
sedikit halba
garam dan serbuk perasa (secukup rasa)
gula (secukup rasa)

Cara-cara

Doh

Campurkan kesemua bahan kecuali air panas, gaulkan planta bersama tepung biar rata, masukkan air panas sedikit demi sedikit dan gaul menggunakan senduk kayu. Bila agak rata uli menggunakan tangan sehingga doh menjadi lembut. Sedia untuk di canai, ukuran samosa ikut sesuka hati anda.


Inti


Hancurkan isi ikan yang telah direbus, masukkan kedalam kuali, masukkan santan, bawang,halia yang telah di mesin serta kelapa parut tadi.. masukkan garam, gula dan perisa (jika suka). sentiasa kacau sehingga bahan menjadi agak kekeringan. Akhir sekali taburkan halba. Siap untuk dimasukkan ke dalam doh yang telah dicanai.


Salam.....

Dah lama tak menjengah ke dapurku ini...boring-boring duk buat kuih untuk tempahan, teringin lak nak makan samosa terengganu. Nak balik kg semata-mata nak makan samosa tak berbaloi lak. Beberapa hari lepas aku gan anak-anak buat laksam...lupa lak nak snap pic laksam tu, takpe la lain kali buat lagi. Kat sini aku nak kongsi resepi samosa (orang ganu panggil tumosa) gan kawan-kawan, resepi ni belajar gan arwah mak dulu. Kalau ada kawan-kawan nak tempah pun boleh gak.......10 biji RM 3.00 sahaja, tapi tempah awal sikit la......yang mana nak cuba buat tu silakan lah. Semoga berjaya...

0 comments: