BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, December 24, 2011

Bubur Lambuk Terengganu...

Ni namanya bubur lambuk terengganu tapi k.lid tak suka letak santan.....muak sikit tapi bagi mereka yang dah biasa letak santan boleh campurkan sedikit santan untuk menambahkan kelemakan bubur lambuk ni.....
Bahan-bahannya sangat mudah didapati...

1 pot beras (masak macam nak buat bubur nasi biasa)
2 ekor ikan kembong direbus (ambil isinya dan dihancurkan)
5 ulas bawang mereah kecil (ditumbuk halus)
sedikit halia (ditumbuk halus)
lada hitam (sesuka hati nak pedas mana)
sotong (klu nak letak udang atau bahan2 laut yg lain pun boleh...k.lid suka letak sotong)
sedikit santan pekat (klu suka...k.lid tak letak pun)
2 ikat pucuk paku merah (biasa klu beli kat pasar...sayur2 lain dah dicampur sekali)
sayur lain tu seperti pucuk kaduk,kangkong,daun kesom,pucuk labu,pucuk ubi dll...
garam secukup rasa...

bila bubur nasi dah betul-betul masak baru masukkan isi ikan dan sotong, bahan2 tumbuk, garam dan perisa klu suka....last sekali baru masukkan sayur2nya...
sangat sedap klu dimakan waktu panas2....

0 comments: