BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, May 31, 2016

SooHoon Goreng



Salam Rabu yang terang benderang...alhamdulillah....hari ni hari akhir Lid bercuti dan bersenang lenang di rumah. Bila bersenang lenang ni mula nak fikir nak makan apa ye...pagi ni kita masak goreng2 sikit...tiap2 hari asyik makan roti tuk breakfast boring jugak. Korang pernah buat soohoon goreng?
tapi arini soonhoon goreng paling simple...bahasa pasarnya...soohoon goreng bodoh tapi sedap la jugak..
jom try resepi orang bujang...

SooHoon Goreng

Bahan-Bahannya

1 mangkuk soo hoon {rendam kejap}
4 ulas bawang putih {cincang halus}
2 sudu besar udang kering {klu guna udang basah lagi kaw...tp Lid xde udang basah}
1 sudu cili giling
1 sudu kicap manis
1 sudu sos tiram
1 biji telur {tak letak pun takpe}
garam secukup rasa {Lid xletak garam pun}
sayur ikut suka hati korang nak letak apa
Sukatan ni untuk sepingan je tau...klu korang nak buat banyak pandai2 la gandakan...korang lagi teror..

Cara-caranya

panaskan sedikit minyak...tumis bawang putih n udang kering hingga naik bau...
masukan cili giling,kicap n sos tiram...masukkan soo hoon...godeklah sampai rata...klu rasa cam kering letak air sikit...masukan telur...godek lagi...last masuk sayur...ok siap!!
Senang kan...


0 comments: