BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, June 12, 2016

Cucur Kembbong



Dah seminggu ramadhan berlalu.....tukang masak pun dah pening nak masak apa...nak buat dessert apa
seminggu ni Lid memang tak sempat nak update blog...masa terlalu suntuk...setiap hari rassa begitu pendek
tak sempat nak buat macam2...masak pun ala kadar aje.
Kesempatan bulan yang mulia ni tak nak biarkan masa berlalu tanpa amal ibadah...takut tahun depan tak bertemu lagi dengan ramadha....so macam tahun lepas jugak masa Lid banyak kat masjid...bukan kat dapur lagi.
Hari ni buat kueh yang mudah-mudah...tapi sedap...cucur kembong namanya....klu bahasa kampungnya cucur bawang atau jemput-jemput. Meh tengok resepi

Bahan-bahannya:

300gm tepung (ikut suka korang la nak buat banyak mana)
100gm ikan bilis
1 labu bawang besar dimayang
5 biji cili api- potong halus-halus
segenggam daun kucai
garram
ajino klu suka
air panas mendidih

Cara-caranya:

Campur semua bahan dam satu mangkuk....tuang air panas dan adukkan hingga rata...jangan terlalu lembek
agak2 korang boleh jemput2 dengan jari dah la.
bila dah suam...boleh la goreng. sediakan semangkuk air sejuk biasa untuk celup2 tangan korang sambil gentel bulat2 dan goreng hingga garing keemasan.
Siap...

0 comments: