BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, June 2, 2016

Daging Black Pepper Dengan Leek



Lagi 3 hari dah nak masuk bulan Ramadhan Al-Mubarak....mesti  ibu-ibu dah poning nak mikir menu untuk berbuka dan bersahur.
Tahun ni Lid pun kena masak sebab kat rumah cukup korum....tahun lepas semua takde kat rumah maka sebulan Lid berkampung kat masjid. Sebenarnya seronok berbuka di masjid sebab lebih berhemah...
cukup sekadar kurma dan sedikit kueh....pastu terus tarawih dan bertadarus...pastu ada moreh...makan ramai-ramai. Tak sabar nak puasa....indahnya Ramadhan.
eehhh....banyak lak cerita...
Jom Lid nak bagi idea lauk untuk bersahur......ringkas dan sedap. Waktu bersahur tak enak lauk yg berkuah
betul tak...meh kita tengok resepi..

Daging Black Pepper Dgn Leek

300gm daging lembu
1 labu bawang besar {belah 8}
4ulas bawang putih {cincang halus je}
1 sudu besar black pepper
1 sudu besar serbuk sos perang {chicken gravy souse}
1 sudu besar sos tiram pedas adabi
1 batang Leek- potong memanjang dan 2inci atau suka hati korang la

Cara-cara membuatnya:

Potong nipis daging dan rebus dulu hingga lembut.
Tumis bawang putih hingga naik bau...masukkan bawang besar belah tadi goreng hingga bawang agak layu
masukkan black pepper...letak sikit air...kacau2 dan masukkan sos tiram, daging kacau rata. sos perang tadi bancuh dengan sedikit air dan masukkan dlm daging td...bila dah nampak kuah dah pekat masukkan Leek n tutup api.
Tadaaa....siap utk sahur.
*tak perlu letak garam dan perisa.

0 comments: