BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, June 1, 2016

Ketam Masak Telur Masin

Selamat petang semua....ni  nak masuk menu tengahari tadi.Tak sempat nak update tengahari sebab sebok nak bawak si meow pi klinik....
Hari ni Lid masak menu Ketam yang duk heboh kar fb...ketam masak telur masin....sedap sangat ke?
sebenarnya tak suka sgt nak buat lauk dengan ketam ni,,,bukan apa asyik duk kokak ketam nasi pun  tak habis-habis.Tapi anak duk terliur tengok gambar...maknya pun try la masak.


Kita tengok bahan-bahannya:



2 ekor ketam bunga
4 ulas bawang putih-cincang halus
10 biji cili padi- ricik halus {ikut suka hati nak bubuh byk mana}
1 tangkai daun kari
1/2 cwan susu cair
4 biji telur masin { ambil kuning...putih tu ambik 2biji je takut masin pulak klu byk2}
2 sudu besar butter
3 sudu besar tepung  jagung
1 sudu besar lada sulah
gula,garam secukup rasa

Cara-cara Membuatnya:

Gaul ketam dengan tepung jagung,lada sulah dan sedikit garam kemudian goreng garing...angkat n toskan.
Dalam kuali lain cairkan butter....tumiskan bawang putih dan cili padi hingga wangi, masukkan daun kari, telur masin...goreng hingga sedikit berbuih kemudian masukkan susu...kacau rata, masukkan gula,garam sesedap rasa korang dan masukkan ketam yg dah siap digoreng tadi. Kaup balik kejap...boleh padam api.
Dah siap...
Tadaaaa.....



Dah siap kejadian Ketam Masak Telur Masin. Alhamdulillah sedap rasannya walaupun baru fisrt time buat.
Lid ni bukan pandai sangat bab masak-masak ni.... bukan nak tunjuk teror pun tapi saja suka mencuba resepi2 yang belum pernah masak. Orang lain dah jemu makan kita baru nak buat..
Ada Lid kesahh...ikut tekak kita jelah...
Makan hingga jilat jari...
ok baii...

0 comments: