BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, June 2, 2016

Laksa Utara



Salam jumaat uols.....hari ni Lid dah tak nak masak nasi tukar selera pulak...Lid buat laksa utara.
Laksa ni pebret arwah suami Lid dulu. Menu wajib dibulan puasa....arwah boleh makan hari2 pun takpe klu dengan laksa ni sampai kita dah tak lalu nak tengok...
Resepi Lid simple aje...tak letak serai bagai.....

Bahan-Bahannya:

6ekor sardin @ kembung (terpulanglah kat korang nak letak ikan apa pun...Lid mampu beli sardin je)
2 batang bunga kantan
segenggam daun kesom
2 labu bawang besar
seketul belacan (korang bakar dulu ye)
segenggam asam jawa
10-15 biji cili padi
semangkuk air rebusan ikan ( rebus ikan biar lebihkan air ye)
4 sudu besar cili giling (takde dlm gambar)
4 keping asam keping
garam
pak aji klu suka

Cara-cara membuatnya:

Rebus ikan n ambil isinya dan bland sampai hancur luluh ye....(tulang temulang pun Lin bland dan tapis ambil air) masukkan semua bahan-bahan yg lain cam biasa...korang lagi teror kan. pandai2 la korang campak semua bahan2 tu.

Ulam-ulamannya:

Timun
Salad
Bawang
Cili
Telur rebus (klu nak lagi sedap guna telur puyoh)
Daun Pudina (klu ada)
Otak udang (klu suka)

Klu korang dah kuah laksa ni lebih sedap...buat malam untuk makan esoknya sebab penyakit kuah laksa ni makin lama masak makin sedap.
okayy....baii....jom makan.


Taraaa!!



0 comments: