BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, June 6, 2016

Masak Lemak Cili Api Rebung Berssama Udang



Tahun ni puasa Lid hanya terhidang satu lauk sahaja.....cukuplah makan secara berhemah
lagipun Lid tak berbuka kat rumah pun. Seperti tahun lalu Lid lebih memilih utk berbukan di Masjid.
Di Masjid Wilayah rezeki para jemaah melimpah ruah. Alahmdulillah lebih seronok beratur dan berbuka dengan sahabat2 masjid Lid.
Masak ni hanya untuk anak2 dan untuk bersahur je.
Alhamdulillah....rezeki sentiasa ada.
Sebenarnya teringin nak masak lemak cili api rebung daging salai tapi anak2 request nak udang pulak.
Jom layan resepi.

Bahan-bahannya:

20 ekor udang
1 labu bawang besar (lid ni pemalas nak guna awang kecik)
4 ulas bawang putih
1/2 inci kunyit hidup
15 biji cili padi (lagi byk lagi best...klu tahan pedas la)
sehelai daun kunyit
sekeping asam keping
semangkuk santan pekat
garam,gula secukup rasa.

Macam biasa bland semua bahan bawang dan kunyit dan cili api
Masukkan dalam santan...api kecik aje...kacau sentiasa...masukkan asam keping, udang,gula,garam
bila dah mendidih... masukkan daun kunyit. tutup api.

Siap!!


0 comments: