BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, June 3, 2016

Nekbat



Nikmat apakah yang harus aku dustakan bila Allah bagi ilham dalam tidur untuk aku hasilkan
dessert kebanggaan rakyat Terengganu ni. Tanpa belajar dari sesiapa maupun cik gugel...terhasil dengan jayanya hanya dengan mimpi. Percubaan yang sangat menggembirakan hati utk hidangan bulan puasa beberapa hari lagi.

Anak-anak pun mcm tak percaya....terlelap sebentar selepas solat zohor...terus saja ke dapur utk cuba buat NEKBAT.... resepi main agak2 dan ingat gitu-gitu je sebab resepi hadir dalam mimpi.
Tapi sebenarnya sangat senang dan ringkas sangat buat dessert ni.

Sape-sape yang diperantaun boleh la cuba...untuk lepas kempunan kita yang asyik duk tengok geng2 ganu pos dalam fb...sakit hati sebab kat KL takde benda alah ni.

Bahan-bahannya:

4biji telor ayam (Lid buat sikit je)
1 cawan tepung gandum (disangai dalam kuali tanpa minyak sebentar)
sedikit pewarna kuning telur

Cara-caranya:

Pukul telur hingga kembang macam nak buat bahulu...
Panaskan oven 150'...panaskan acuan sebentar n sapu minyak...
ambil adunan telur dalam satu mangkuk dan masukkan tepung gandum dalam 2@3 sudu....tengok atas mangkuk korang besar mana...kacau2 sekata...masukkan dlm acuan yang dah panas...bakar 15minit.
Siap.

Nak sira air gula:

11/2 cawan gula pasir (klu korang ada kencing manis...kurangkan gula)
2cawan air
1 helai daun pandan

Masak hingga mendidih kemudian masukkan Nekbat....agak2 la berapa biji korang nak makan.
Dah nampak Nekbat nak menggembang tutup api.
Siap. Sejukkan dalam petiais...makan waktu berbuka puasa.

Selamat mencuba.



0 comments: