BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, June 7, 2016

Puding Roti Berkuah Kastad



Lid mulakan entri hari ni dengan rasa syukur alhamdulillah....masih berezeki untuk menyediakan hidangan ringkas dan enak. Sebenarnya dessert arini cuma nak habiskan roti Perancis yang banyak stok dalam peti ais. Untuk tidak membazir Lid gunakan untuk buat puding sebagai manisan berbuka puasa arini.
Alhamdulillah rezeki sahabat2 kat masjid...
Jom layan resepi ringkas dan lazat ni...

Bahan-bahannya:

1 batang roti Perancis (korang boleh je guna roti gardinia dalam 10 keping)
4 biji telur
1 tin susu cair
3 sudu makan gula
2 kotak kismis ( kismis hitam n kuning)
2 biji pisang montel (klu tak letak pun takpe...tp letak lagi sedap)
2 sudu makan butter
1 sudu kecil esen vanila

Cara-caranya:

Potong2 roti dan susun dalam loyang atau mangkuk kaca...sapu dulu mangkuk atau loyang dengan butter
tabur kismis berselang2 dengan roti dan pisang.Letakan lebihan butter atas puding.
Telur,susu,gula dan esen vanila....bland bersama kemudian tuangkan kedalam roti tadi. tekan2 roti biar serap...Lid biarkan sebentar sebab roti perancis ambil masa sikit nak serah susu tu.
Bakar dalam suhu 160'....hingga masak. Oven Lid ambil masa 45minit untuk masak. terpulang pada oven masing2 la...


Sos Custard

400ml susu cair @ susu segar
4 sudu mkn gula pasir
2 sudu tepung kastad
1 sudu esen vanila

Cara-caranya:

campurkan semua dan masak atas api yg perlahan. kacau hingga sos pekat.

Siappp!!!



Sedia untuk dibakar


Kita guna roti Perancis...

0 comments: