BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, June 19, 2016

Kari Tulang



Dah jemu makan daging kita makan tulang pulak.....kari ni Lid makan dengan roti jala
Biasa buat roti jala dengan kari ayam. Kali tukar dengan tulang pulak lagi power.
Bulan puasa ni selera lain macam sikit tapi jangan ikut sangat nafsu....masak je apa yang ada
dalam peti ais. Tak mau membazir-membazir. Dah latih anak-anak makan tak perlu banyak lauk
cukup sekadar 2 lauk sahaja....bak kata ustaz Dasuki....Tuan guru DNA makan hanya dengan 2 menu sahaja. Kalau lebih tu ertinya kita ikut nafsu.
MasyaAllah.....ramainya di luar sana yang tak cukup makan.
Alhamdulillah kita diberi kecukupan rezeki.


Bahan-bahannya

Tulang (agak-agak dlm setengah kilo)
sedikit daging (dlm 300gm...lid main hentam je)

1 labu bawang besar (kisar halus)
1/2 inci halia (kisar halus)
4 ulas bawang putih (kisar halus)
sedkit belacan (kalau korang suka..lid mmg suka letak belacan)
3 sudu besar rempah kari daging
1 sudu besar rempah kurma
1 sudu besar serbuk ketumbar
2 sudu besar cili giling ( kalau korang suka pedas)
Kentang
Air secukupnya utk empukkan daging.

1/2 labu bawang besar mayang ( utk tumis bersama rempah campur)
1/2 sudu rempah campur ( yang ada halba,jintan dan biji sawi)
1 tangkai daun kari

1 mangkuk santan ( tak perlu pekat)
air asam jawa secukupnya
gula
garam secukup rasa


Cara-caranya:

Tumiskan bawang yang dimayang bersama rempah campur n daun kari hingga naik bau.
Masukkan bahan-bahan kisar...biarkan sedikit garing dan wangi baru masukkan semua rempah2 dan cili giling...dah pecah minyak masukkan daging dan air secukupnya untuk empukkan daging. (klu korang ada periuk tekanan lagi baik)
Bila dah empuk daging dan dah agak bercerai dari tulang tu....baru masukkan air asam jawa,santan,belacan,gula garam secukup rasa. masukkan kentang....biarkan mereneh secara perlahan2 hingga kentang empuk dan pecah minyak.

Alhamdulillah dah siap kari tulang.



Roti Jala



Menjala la pulak....asyik makan nasi je kan naik berlemak satu badan. Harini Lid kerah tenaga bibik yang sedang duk bercuti sem kat rumah ni. Bila lagi nak berlajar masak kalau tak masa cuti-cuti ni.
Pandai pulak dia menjala....boleh menjala dengan baik sekali sampai habis. Terima kasih untuk anak dara bongsu Lid...Intan Syafinaz.

Roti jala ni sangat lembut sampai esok pun....korang kena cuba.

Bahan-bahannya:

3 cawan tepung gandum
1/2 cawan santan
21/2 cawan air
1 biji telur
1 sudu kecil garam
sedikit pewarna kuning telur
3 sudu besar minyak masak

Campukan semua bahan dan bland je...siap dan boleh start menjala.

Selamat mencuba!!!




Sunday, June 12, 2016

Cucur Kembbong



Dah seminggu ramadhan berlalu.....tukang masak pun dah pening nak masak apa...nak buat dessert apa
seminggu ni Lid memang tak sempat nak update blog...masa terlalu suntuk...setiap hari rassa begitu pendek
tak sempat nak buat macam2...masak pun ala kadar aje.
Kesempatan bulan yang mulia ni tak nak biarkan masa berlalu tanpa amal ibadah...takut tahun depan tak bertemu lagi dengan ramadha....so macam tahun lepas jugak masa Lid banyak kat masjid...bukan kat dapur lagi.
Hari ni buat kueh yang mudah-mudah...tapi sedap...cucur kembong namanya....klu bahasa kampungnya cucur bawang atau jemput-jemput. Meh tengok resepi

Bahan-bahannya:

300gm tepung (ikut suka korang la nak buat banyak mana)
100gm ikan bilis
1 labu bawang besar dimayang
5 biji cili api- potong halus-halus
segenggam daun kucai
garram
ajino klu suka
air panas mendidih

Cara-caranya:

Campur semua bahan dam satu mangkuk....tuang air panas dan adukkan hingga rata...jangan terlalu lembek
agak2 korang boleh jemput2 dengan jari dah la.
bila dah suam...boleh la goreng. sediakan semangkuk air sejuk biasa untuk celup2 tangan korang sambil gentel bulat2 dan goreng hingga garing keemasan.
Siap...

Tuesday, June 7, 2016

Puding Roti Berkuah Kastad



Lid mulakan entri hari ni dengan rasa syukur alhamdulillah....masih berezeki untuk menyediakan hidangan ringkas dan enak. Sebenarnya dessert arini cuma nak habiskan roti Perancis yang banyak stok dalam peti ais. Untuk tidak membazir Lid gunakan untuk buat puding sebagai manisan berbuka puasa arini.
Alhamdulillah rezeki sahabat2 kat masjid...
Jom layan resepi ringkas dan lazat ni...

Bahan-bahannya:

1 batang roti Perancis (korang boleh je guna roti gardinia dalam 10 keping)
4 biji telur
1 tin susu cair
3 sudu makan gula
2 kotak kismis ( kismis hitam n kuning)
2 biji pisang montel (klu tak letak pun takpe...tp letak lagi sedap)
2 sudu makan butter
1 sudu kecil esen vanila

Cara-caranya:

Potong2 roti dan susun dalam loyang atau mangkuk kaca...sapu dulu mangkuk atau loyang dengan butter
tabur kismis berselang2 dengan roti dan pisang.Letakan lebihan butter atas puding.
Telur,susu,gula dan esen vanila....bland bersama kemudian tuangkan kedalam roti tadi. tekan2 roti biar serap...Lid biarkan sebentar sebab roti perancis ambil masa sikit nak serah susu tu.
Bakar dalam suhu 160'....hingga masak. Oven Lid ambil masa 45minit untuk masak. terpulang pada oven masing2 la...


Sos Custard

400ml susu cair @ susu segar
4 sudu mkn gula pasir
2 sudu tepung kastad
1 sudu esen vanila

Cara-caranya:

campurkan semua dan masak atas api yg perlahan. kacau hingga sos pekat.

Siappp!!!



Sedia untuk dibakar


Kita guna roti Perancis...

Monday, June 6, 2016

Masak Lemak Cili Api Rebung Berssama Udang



Tahun ni puasa Lid hanya terhidang satu lauk sahaja.....cukuplah makan secara berhemah
lagipun Lid tak berbuka kat rumah pun. Seperti tahun lalu Lid lebih memilih utk berbukan di Masjid.
Di Masjid Wilayah rezeki para jemaah melimpah ruah. Alahmdulillah lebih seronok beratur dan berbuka dengan sahabat2 masjid Lid.
Masak ni hanya untuk anak2 dan untuk bersahur je.
Alhamdulillah....rezeki sentiasa ada.
Sebenarnya teringin nak masak lemak cili api rebung daging salai tapi anak2 request nak udang pulak.
Jom layan resepi.

Bahan-bahannya:

20 ekor udang
1 labu bawang besar (lid ni pemalas nak guna awang kecik)
4 ulas bawang putih
1/2 inci kunyit hidup
15 biji cili padi (lagi byk lagi best...klu tahan pedas la)
sehelai daun kunyit
sekeping asam keping
semangkuk santan pekat
garam,gula secukup rasa.

Macam biasa bland semua bahan bawang dan kunyit dan cili api
Masukkan dalam santan...api kecik aje...kacau sentiasa...masukkan asam keping, udang,gula,garam
bila dah mendidih... masukkan daun kunyit. tutup api.

Siap!!


Kueh Lompang



Salam satu Ramadhan untuk semua saudara mara dan sahabat handai..
Semoga kita semua diberi kesihatan yang baik untuk menjalankan ibadah indah dibulan yang mulia ni.
Macam tahun-tahun sebelum ini Lid tak pernah menjejakkan kaki ke bazar ramadhan walaupun orang cakap bazar ramadhan sana sini meriah.
Hari pertama ni Lid buat sedikit pemanis mulut....kueh lama-lama....dah bertahun tak buat kueh Lompang ni.
Hari ni termanis sikit.....tapi takpe resepi kat bawah Lid kurangkan gula.


Bahan-bahannya:

1cawan tepung beras
1 sudu besar tepung ubi
1/2 cawan  gula
2 cawan air
1 sudu kecil air kapur
Perwarna
sehelai daun pandan

Kelapa parut

Masak gula dengan secawan air dan daun pandan- sejukkan

Tepung beras dan tepung ubi disatukan....masukan air kapur, secawan air dan air gula  tadi
bancuh hingga sebati dan tapis.
Bahagikan beberapa bahagian dan masukkan perwarna yg korang suka.

Kukus selama 10-15mint
Siap....Boleh makan dengan kelapa....jangan lupa letak sedikit garam dlm kelapa tu ye.



Saturday, June 4, 2016

Crepe manggo n ice cream



Ini entri terakhir untuk dessert  Lid sebelum kita semua berpuasa isnin nanti.....malam-malam buta boleh teringin nak makan ice cream......takpelah kita layan je tekak yang sedang berselera ni
Esok Lid nak tutup dapur....nak g jalan-jalan sebelum memulakan tugas hakiki bermula isnin nanti.
Jom cuba buat crepe yang lembut ni...

Bahan-bahannya:

1 cawan tepung gandum
1biji telur ayam
1/2 cawan santan- (lid guna santan kotak)
sedikit garam
air secukupnya (pandai2 la korang agak kepekatannya)

Cara-caranya:

Panaskan pan non stick korang....start la acara melengang.
korang semua mesti dah teror buat lempeng kan...

Boleh la taburkan buah2 yg korang suka....Lid suka manggo lagi pun sekarang ni tengah musim manggo
n skop la ice cream kegemaran korang....Lid guna vanila ice cream.

Ok siap....baiii....